måndag 22 november 2010

Precious

Jag avslutade söndagskvällen med att se Precious på Canal Plus. En film jag velat se länge. Den var lika sorglig och eländig som jag trodde men hade ett varmt budskap och framförallt ett ljust slut som gav en liten feelgoodkänsla mitt i allt sorgligt när jag kröp ner i sängen vid 23.

Det är bara så fruktansvärt knäckande att veta att Precious livshistoria är långt ifrån fiction. Det finns massor med barn som växer upp under vidriga former. Just nu, när jag är gravid och extra gråtmild, är det näst intill hopplöst för mig att ens tänka tanken, se en rubrik i en tidning eller ett TV-inslag som rör barn som far illa i olika former. Jag drömmer mardrömmar och kan inte sova. Jag gråter så lätt och blir väldigt svårmodig.

Så jag tog verkligen en chansning när jag såg filmen och naturligtvis hade Precious stark inverkan på mig och nattsömnen blev som den blev.

Men det är extremt viktigt att inte blunda (även om jag just nu måste kisa för att känslomässigt orka). När jag fått grepp om mitt känsloliv igen då jeflar. Då fortsätter mitt engegemang för det allra finaste vi har med förnyad styrka. Alla barn här rätt till trygghet, kärlek och frihet.

"För att ondska skall blomstra, är allt som behövs att goda människor inget gör".
-Edmund Burke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar