måndag 20 september 2010

Något att tänka på:

Gårdagens valresultat gör gällande att nästan var 6:e i din bekantskapskrets (familj, vänner, kollegor etc.) lagt sin röst på ett rasistiskt parti. Jag hoppas på ett sätt att jag aldrig får reda på vilka i min bekantskapskrets som varit så urbota korkade.

För i min värld går rasister F E T B O R T.

Lite senare...

Jag lade samma status som ovan i min Facebook. Sen lade jag till en länk till en FB-sida för SD-anhängare. Där man kan se vilka vänner man har som sympatiserar med SD. Jag hade turligt nog bara en i min vänlista (har över 400 vänner på FB) som gjorde det. En person jag inte känner kan tilläggas så jag tog bort denne. Det kändes helt naturligt. Men... Jeflar i min låda vilket rabalder det blev! Se här, några av alla kommentarer, naturligtvis helt anonyma:

* Fetbort var ordet!!!
* Fy fan, jag håller med dig! Så vidrigt och så omänskligt. Man undrar om dom har någon ärta i skallen över huvud taget...
* Det är absolut inget roligt med att SD kommit med i riksdagen och dessutom i en vågmästarroll men vi måste också tänka på att vi lever i ett demokratiskt land och det är inte snyggt att hänga ut folk eller starta "förföljelse" baserat på vad de röstade i vårt riksdagsval.
* Nu känner jag att jag måste kommentera. Jag tycker det är tråkigt att SD fick så många röster, mestadels därför att det är helt enkelt missnöjesröster, men även därför att det tar många röster från det borgerliga blocket, som lätt hade fått majoritet om inte SD fått så många röster. Men det du skrev om din vän som gillar SD, och att du tagit bort den personen, det är förföljelse! Människor måste få lov att rösta på det politiska parti som de känner representerar deras åsikter för tillfället.
* Rasister går just fetbort! Jag känner och umgås med två fetstora rasister själv... en är bulgar och en är alban!
* Det är många nysvenskar som röstat på SD........
* Visst är det fantastiskt när man hör en invandrad bulgar säga; släng ut dom, dom tar våra jobb!
* Jag vet oxå flera ......
Här replikerade jag:
Ni måste skämta! Jag har absolut inte förföljt(?!) någon och definitivt inte heller hängt ut någon! Var fick ni det ifrån? Har jag nämnt personen vid namn? Har jag visat upp personens bild? Folk får naturligtvis rösta på vem de vill. Men jag har precis lika stor rätt att själv välja vilka vänner jag vill ha i min FB-lista eller inte. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag förknippades med människor som är rasiter. Och vet ni vad? Jag tror faktiskt inte att jag är ensam om att känna så.
* Vem har pratat om ett rasistiskt parti? SD har inte den politiken. Det är ganska allvarligt att dra de parallellerna. Ännu värre att säga att man är rasist så fort man röstar på SD. Det är ett missnöjesparti helt enkelt. Ingen har blivit uthängd, men däremot har människor blivit uppmanade att utesluta vänner baserat på politiska åsikter.
*bra MrsG!
Ny replik av mig:
Jag vill bara tydliggöra att jag inte uppmanat någon att utesluta någon. Var och en gör väl som den vill!? Himmel... Jag valde att följa mitt förnuft och mitt hjärta. Jag försöker eftersträva att vara en god förebild för min dotter som även är medlem här på FB. Jag gör det bland annat genom att vara mycket tydlig i mitt avståndtagande från dem som sänder ut signaler om att världens människor skulle vara olika mycket värda.
* Eftersom man inte kan kommentera kommentarer så gör jag det här: SD är ett enfrågeparti med rasistisk agenda, punkt slut. Jag fattar inte varför alla rasister inte själva begriper vad det kallas det de står för

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar